Ik heb een aanrijding met een fietser gehad. Zijn die beschermd in het verkeer?
Ja, dat klopt. Artikel 185 WvW speelt hier een rol. Het doel van artikel 185 Wegenverkeerswet is om een niet gemotoriseerde verkeersdeelnemer te beschermen tegen de gevaren die het gebruik van motorrijtuigen in het verkeer met zich meebrengt. Kortom, voetgangers en fietsers kennen op grond van dit artikel een verregaande vorm van bescherming. Als de gemotoriseerde verkeersdeelnemer geen beroep op overmacht toekomt, met andere woorden als hij niet geheel verwijtloos heeft gereden, bestaat er de plicht de schade van de ongemotoriseerde verkeersdeelnemer, die jonger is dan 14 jaar, geheel te vergoeden. Mocht de ongemotoriseerde verkeersdeelnemer 14 jaar of ouder zijn en de gemotoriseerde verkeersdeelnemer geen beroep op overmacht toekomt, dan bedraagt de vergoedingsplicht in ieder geval minstens 50% van de door de ongemotoriseerde verkeersdeelnemer geleden schade. Afhankelijk van de situatie kan dit percentage hoger zijn. Uiteraard kan het ook zo zijn dat u als gemotoriseerde verkeersdeelnemer schade heeft geleden. Als u die schade wilt verhalen dan is daarop ook artikel 185 WvW van toepassing. Op grond daarvan is er sprake van een zware bewijslast om aan te tonen dat u geheel verwijtloos heeft gereden en simpelweg een aanrijding niet kon voorkomen gezien de acties van de voetganger of fietser.
Wilt u meer informatie over hoe u een schade bij ons kunt melden klik dan hier?
Hulp of advies?
Wilt u hulp of advies bij het afsluiten van deze autoverzekering?
Onze adviseurs helpen u graag.
Telefoonnummer: 0725092263 ma. - vrij. 09:00 - 17:00 / zat. 09:00 - 15:00
Ook op zaterdag bereikbaar!
Bij De Kilometerverzekering regelt u ook de beste deals voor:
Auto
Wonen
Verzekeringen
Bromfiets
Ander vervoer
Oldtimer
Reis & Vrije tijd
Veelgestelde vragen over schade
Ik heb schade, wat moet ik nu doen?
Het is belangrijk samen met de tegenpartij(-en) een schadeformulier in te vullen. De voorzijde vult u gezamenlijk in en u controleert alles uiteraard goed voordat u beide uw handtekening zet. De achterzijde van het formulier vult u zelf in. De achterzijde van het schadeformulier heeft enkel betrekking op uw eigen gegevens. Uiteraard verzamelt u zoveel mogelijk relevante informatie, zoals foto’s, gegevens van getuigen enz. U stuurt het schadeformulier en eventuele overige documentatie per e-mail naar ons toe.
Moet ik verplicht een schadeformulier insturen en meewerken aan een schadedossier?
Ja, conform uw polisvoorwaarden is dit inderdaad verplicht. Doet u dit niet dan is de maatschappij in haar belangen geschaad en kan dit nadelige gevolgen hebben voor de voortzetting van de polis.
Mijn auto moet worden weggesleept, wie bel ik?
Op uw groene kaart staat het nummer van de alarmdienst vermeld. Heeft u uw groene kaart niet bij de hand? Dan kunt u ons altijd even bellen. ma. - vrij. 09:00 - 17:00 / zat. 09:00 - 15:00.
Duurt het lang voordat ik mijn schade vergoed krijg?
Als u All-Risk verzekerd bent wordt er vaak in eerste instantie een uitkering op de eigen polis gedaan, waarna de maatschappij de claim bij de tegenpartij neerlegt. Wordt de schade via de rechtsbijstandverzekering op de tegenpartij verhaald? Gemiddeld duurt het verhalen van een schade 90 dagen, maar dit kan uiteraard ook sneller gaan. Heeft u een schade opgelopen door een buitenlandse tegenpartij? Dan duurt het verhalen daarvan in de regel wel langer dan gemiddeld.
We reden beiden achteruit. Wie is er nu schuldig?
U bent beide schuldig voor 50 procent. Uw verzekeraar zal de helft ( 50% ) van de schade van de tegenpartij moeten vergoeden en u kunt proberen de helft van úw schade te verhalen op de tegenpartij.
Ik heb een aanrijding met een fietser gehad. Zijn die beschermd in het verkeer?
Ja, dat klopt. Artikel 185 WvW speelt hier een rol. Het doel van artikel 185 Wegenverkeerswet is om een niet gemotoriseerde verkeersdeelnemer te beschermen tegen de gevaren die het gebruik van motorrijtuigen in het verkeer met zich meebrengt. Kortom, voetgangers en fietsers kennen op grond van dit artikel een verregaande vorm van bescherming. Als de gemotoriseerde verkeersdeelnemer geen beroep op overmacht toekomt, met andere woorden als hij niet geheel verwijtloos heeft gereden, bestaat er de plicht de schade van de ongemotoriseerde verkeersdeelnemer, die jonger is dan 14 jaar, geheel te vergoeden. Mocht de ongemotoriseerde verkeersdeelnemer 14 jaar of ouder zijn en de gemotoriseerde verkeersdeelnemer geen beroep op overmacht toekomt, dan bedraagt de vergoedingsplicht in ieder geval minstens 50% van de door de ongemotoriseerde verkeersdeelnemer geleden schade. Afhankelijk van de situatie kan dit percentage hoger zijn. Uiteraard kan het ook zo zijn dat u als gemotoriseerde verkeersdeelnemer schade heeft geleden. Als u die schade wilt verhalen dan is daarop ook artikel 185 WvW van toepassing. Op grond daarvan is er sprake van een zware bewijslast om aan te tonen dat u geheel verwijtloos heeft gereden en simpelweg een aanrijding niet kon voorkomen gezien de acties van de voetganger of fietser.
Gaat schade ten koste van mijn schadevrije jaren en wordt de premie nu hoger?
Als de maatschappij voor u moet uitkeren gaat dit ten koste van uw schadevrije jaren, met uitzondering van brand-, storm-, inbraak- of diefstalschade op de beperkt casco en volledig casco verzekering. Heeft u schade gereden bij iemand anders, dan moet de maatschappij dit conform de Wettelijke Aansprakelijkheid vergoeden. Per schade is er een terugval van 5 schadevrije jaren per contractsvervaldatum. Het zou dus kunnen dat u in het volgende verzekeringsjaar meer premie gaat betalen, omdat u ook qua kortingspercentage bent teruggevallen op de Bonus / Malus ladder.
Ik wil mijn schadevrije jaren behouden na schade. Mag ik het voor eigen rekening nemen?
U mag een schade binnen een jaar na de uitkering van de maatschappij aan hen terugbetalen. Uw schadevrije jaren blijven dan behouden of worden hersteld, waardoor er ook geen terugval op de Bonus Malusladder plaatsvindt. U kunt zich voorstellen dat het zeker loont een schade van bijvoorbeeld € 400,- aan de maatschappij terug te betalen als de indicatieve premieverhoging over 5 jaar gemeten ruim € 1000,- is. Twijfelt u? U kunt ons altijd even bellen of mailen, dan kijken wij samen even wat het beste is voor u.
Ik ben het niet eens met de afhandeling van mijn schade. Wat moet ik nu doen?
Wij doen uiteraard samen met de maatschappij ons uiterste best u goed en correct bij staan in geval van schade. Hier hebben wij van u wel alle medewerking voor nodig. Om zaken te kunnen bewijzen is wettelijk aantoonbaar bewijsmateriaal nodig. Wij moeten iets aan de maatschappij kunnen overhandigen waaruit uw gelijk blijkt. Zonder bewijsmateriaal is het vaak erg moeilijk uw gelijk aan te tonen.
Mijn voertuig is gestolen. Wat moet ik nu doen?
Allereerst belt u het VbV, dit is het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit op 0557410001. Dit is een gemeenschappelijk initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars om voertuig-, vaartuig-, werkmaterieel- en transportcriminaliteit te bestrijden. Uw kenteken wordt direct op een opsporingslijst gezet. Is uw auto, motor, aanhanger of caravan gestolen? Daar kiest u optie 2 om aangifte te doen. Is uw bromfiets, snorfiets of scooter gestolen? Met uw kenteken en meldcode meldt u de vermissing bij het VbV. Let op: u dient in dit geval altijd nog aangifte te doen bij de politie. Dit gaat niet automatisch! Wij hebben die aangifte -het Proces-verbaal- nodig om uw polis op te schorten en – indien u hier verzekerd voor bent - een dossier aan te maken. Uiteraard belt u ons ook even om de diefstal te melden. Bent u verzekerd voor diefstalschade? Wij maken een schadedossier aan en er zal in vrijwel alle gevallen een expert ingeschakeld worden. Er geldt een wachttijd vanuit de maatschappij een wachttijd van 30 dagen alvorens zij ( eventueel ) tot uitkering overgaan. Na die 30 dagen draagt u het voertuig middels een ‘akte van eigendomsoverdracht’ op papier over aan de maatschappij, mocht het voertuig na die 30 dagen alsnog gevonden worden. De maatschappij heeft betaald en is dus dan de eigenaar van het voertuig geworden.