Waarschuwing! Gladde wegen
De eerste waarschuwing werd vanmorgen vroeg alweer afgegeven. Gladheid door nachtvorst. We hebben het allemaal gemerkt. Het is in korte tijd veel kouder geworden. Plaatselijke dichte mist i.c.m. bevriezing van natte weggedeelten zorgt voor gladde wegen. Het KNMI waarschuwt en volgens Rijkswaterstaat is woensdag 20-11-2019 de eerste dag dat de strooiwagens weer van stal worden gehaald, sinds vorige winter. Hoe kunt u als automobilist het beste anticiperen op gladde wegen? Laten we daar eens uitgebreid op in gaan.
Tips voor rijden op gladde wegen
Wat voor veel mensen logisch klinkt, wordt in de praktijk niet altijd nageleefd: afstand houden en uw snelheid aanpassen. Extra afstand houden van de voorligger geeft extra tijd om te anticiperen op onverwachte situaties. Die paar extra seconden en meters kunnen het verschil maken. Bovendien kan degene achter u ook beter reageren wanneer u beheerst remt, afgezien van het feit dat diegene ook genoeg afstand dient te houden uiteraard. En vergeet niet om dit weekend even langs een pompstation te rijden om het reservoir van de ruitensproeier te voorzien van antivries. Zonder een goed zicht bent u bij voorbaat kansloos.
Doortrappen!
Maar stel, u moet tóch een noodstop maken. Hoe doet u dit dan op de meest veilige manier? Heeft u ABS? U kunt het beste de rem en de koppeling gelijktijdig intrappen ( bij een schakelauto uiteraard ). Het is mogelijk dat het rempedaal gaat trillen, schrik hier niet van. Het ABS is in werking, het AntiBlokkeerSysteem. Het gelijktijdig intrappen van de rem en koppeling voorkomt een blokkade van de wielen, waardoor sturen mogelijk blijft indien gewenst. De wielen blijven draaien. Het ABS werkt alleen wanneer de remdruk hoog gehouden wordt. Laat het ABS dus zijn werk doen en blijf doortrappen op uw rem en blijf vooral sturen. Heeft u géén ABS? De primaire reactie is wellicht de rem altijd hard in te trappen. U wilt tenslotte stil komen te staan en niet wegslippen. Zonder ABS is het verstandig de rem níet in één keer hard in te trappen. U raakt in de slip. Rem pompend en rem wanneer u merkt dat uw banden enigszins grip hebben.
Overigens is het soms verstandig helemáál niet te remmen. Stelt u zich eens voor dat u een gladde bocht door moet. Banden kunnen in de slip raken wanneer er gas wordt bijgegeven en helemaal wanneer de auto niet recht op de weg ligt. Laat uw gas geleidelijk los wanneer u een gladde bocht nadert. Wanneer u de bocht door bent en weer recht rijdt kunt u weer gas bijgeven. Het slipgevaar is dan aanzienlijk minder.
Raakt u toch in de slip?
Het klinkt simpel, maar probeer zo rustig mogelijk te blijven. Het is niet verstandig het stuur om te gooien. Corrigeer door rustig te sturen en in sommige gevallen de auto door te laten glijden. Trap de koppeling in, hierdoor wordt de aandrijving verbroken. Laat daarna pas het gas los. Blijf te allen tijde het punt waar u naartoe wilt in het oog houden en stuur daar indien mogelijk rustig naartoe.
Zijn winterbanden de oplossing voor gladheid?
Primair gezien hebben winterbanden uiteraard een kortere remweg dan zomerbanden. Door de minimale profieldiepte van 4 mm is er meer grip op ijs en sneeuw dan met zomerbanden. Voor zomerbanden geniet een minimale profieldiepte van 2 mm. de voorkeur. Vanzelfsprekend hoeven we niet uit te leggen dat het positieve effect van winterbanden wordt opgeheven wanneer er te hard gereden wordt. Toch? Het verlagen van de bandenspanning is overigens geen goed idee! Dit komt de stabiliteit van de auto niet ten goede. We schreven hier eerder al een blog over.
Kan er iemand aansprakelijk gesteld worden?
We horen het in de wintermaanden regelmatig. Mensen rijden schade aan hun auto en wensen gemeenten en Rijkswaterstaat aansprakelijk te stellen, wanneer er in hun optiek niet goed genoeg gestrooid is door voorgenoemde partijen. Maar is dit zo? Kan een gemeente aansprakelijk worden gesteld? Lastig verhaal. Letterlijk. Binnen de stadsgrenzen is de betreffende gemeente verantwoordelijk. Buiten de stadsgrenzen is dit Rijkswaterstaat. Beiden hebben een verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat wegen en stoepen veilig zijn. Dit is de wettelijke zorgplicht. Voorgenoemde partijen dienen zich in te spannen gevaarlijke situaties te voorkomen d.m.v. het volgen van een strooischema. Hierbij geldt wel dat gemeenten op de hoogte moeten zijn van gladheid en hierbij de tijd moeten hebben gekregen hierop actie te ondernemen. Bovendien wordt er van de weggebruiker zelf verwacht goed te anticiperen op gewijzigde verkeerssituaties. Iedere verkeersdeelnemer heeft een eigen verantwoordelijkheid.
Welke autoverzekering is er nodig?
Even in het kort. De WA-autoverzekering is er in het geval u schade rijdt aan derden. Ook wanneer u bijvoorbeeld schade aan een lantaarnpaal of vangrail rijdt. Een rechtsbijstandverzekering is er voor hulp bij het verhalen van schade(-s) op anderen. Dit kunnen andere weggebruikers zijn, maar zoals hierboven vermeld kunnen zij u wellicht ook bijstaan wanneer u een lastige zaak aanspant tegen een gemeente of Rijkswaterstaat. Voor opgelopen schade aan de eigen auto bij een éénzijdig ongeval is er de WA + Casco / All-Risk autoverzekering. Hier valt schade door ‘slippen, botsen en ander van buitenkomend onheil’ onder.
Telefoonnummer: 0725092263 ma./zat. 09:00 - 17:00.
De Kilometerverzekering | Wie weinig rijdt is minder kwijt!