Waarschuwing voor dichte mist

Waarschuwing voor dichte mist

Waarschuwing voor dichte mist

Na de eerste waarschuwing voor gladheid zien we tegenwoordig ook weer veel waarschuwingen voor ( dichte ) mist. Maar hoe kunt u hier als verkeersdeelnemer het beste op anticiperen? En welke verlichting voert u dan? Laten we hier eens uitgebreid op in gaan.

Zichtwaarde

Zichtwaarde. Een belangrijk begrip wanneer we het over mist gaan hebben. Het woord zegt het al een beetje. De zichtwaarde geeft aan tot hoever u kunt zien op de weg. Aan de zichtwaarde is een aantal gradaties m.b.t. de mist gekoppeld: Zichtwaarde meer dan 6000 meter: er wordt geen mistterm afgegeven Zichtwaarde meer dan 1000 meter: nevel Zichtwaarde tussen de 200-1000 meter: mist Zichtwaarde tussen de 50-200 meter: dichte mist Zichtwaarde minder dan 50 meter: zeer dichte mist

Ok, dat weten we dus nu. Maar Hoe kunt u het beste handelen wanneer dergelijke waarschuwingen worden afgegeven of wanneer u zelf merkt in ( dichte ) mist terecht te komen?

Hoe te handelen

Stel dat er een waarschuwing is afgegeven. Vraag u in de eerste plaats dan af of het noodzakelijk is aan het verkeer deel te nemen. Uw rit zal ongetwijfeld vertraging opleveren en wellicht is het verstandig uw rit even uit te stellen, totdat de ergste mist is opgetrokken. Hoe goed u ook handelt en rijdt, u bent immers nooit zeker van het rijgedrag van anderen.

In de eerste plaats is het van belang dat u weet waar alle schakelaars zich bevinden en waar de verschillende standen voor dienen, tevens en met name wanneer uw auto automatisch de verlichting inschakelt. In de tweede plaats is het belangrijk regelmatig te controleren of alles goed functioneert. We hoeven waarschijnlijk niet uit te leggen dat verlichting prioriteit 1 is in geval van mist. Ok, u bent onderweg en komt onverhoopt in een mistveld terecht. Heel vervelend, u ziet bijna niets meer. Primair denkt u misschien dat het verstandig en handig is groot licht in te schakelen. Zoveel mogelijk licht, zoveel mogelijk zicht. Toch? Dit is niet het geval. Groot licht weerkaatst en beperkt uw zicht alleen maar meer. Uiteraard zijn uw tegenliggers ook niet al te blij met uw grote licht. Nou dan schakelt u uw mistlampen in toch? Wederom een misvatting. Of zullen we zeggen mistvatting? Waar de tegenliggers niet blij zijn met groot licht, zijn uw achterliggers weer niet blij met mistlicht. Mistlampen zijn zeer sterk en dienen alleen gebruikt te worden wanneer uw zicht zeer beperkt is. Hier zijn zelfs regels voor. Artikel 34 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ( RVV 1990 ) schrijft het volgende voor: Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert ( zicht tot 200 meter ), mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven de bestuurders geen dimlicht te voeren. Bij mist of sneeuwval die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd. Bij zware regenval mag het dus bijvoorbeeld niet! Veel automobilisten denken dat auto’s met automatische verlichting de mistlampen indien nodig ook aanzetten. Dit is niet het geval, dergelijke sensoren herkennen mist niet. U dient dus te allen tijde zelf te handelen.

Groot ongeval

Op 6 november 1990 ging het gruwelijk mis. Het grootste verkeersongeluk uit de Nederlandse geschiedenis werd een feit. Om 09:10 ging het fout op de westelijke rijbaan van de A16 richting Antwerpen. Een vrachtwagenchauffeur raakte verzeild in een plotseling opdoemende mistbank en remde direct hard af. Gevolg: zeer veel achterop komende auto’s botsen op de dwars over de weg staande combinatie aan. Het ongeval telde ruim 100 betrokken voertuigen. Er waren zeer veel gewonden en zelfs doden te betreuren. Verschrikkelijk. Verzekeringstechnisch was het vrijwel onmogelijk te kijken wie voor welke schade aansprakelijk was, waardoor bij wijze van uitzondering werd besloten dat iedere verzekeraar voor de schade aan het eigen verzekerde voertuig opkwam.

Bovenstaande situatie geeft aan dat de vrachtwagenchauffeur plotseling in een mistbank terecht kwam, waardoor hij plotseling resoluut afremde. Dan is het als achterligger lastig anticiperen bij een snelheid van 120 km p/h Wanneer u zelf in ( dichte ) mist rijdt is het uiteraard van belang te allen tijde extra afstand van uw voorligger te houden. Let tot slot ook op de temperatuur! Nevel en mist creëren een licht vochtige laag op het wegdek. Wanneer de temperatuur daalt, kan die laag bevriezen met ijzel als gevolg.

Schade?

Heeft u schade opgelopen door een andere weggebruiker? Dan is een goede dekking op uw autoverzekering belangrijk, maar ook een goede rechtsbijstandverzekering. Vergelijk op onze website al onze rechtsbijstandverzekeringen en autoverzekeringen. Een rechtsbijstandverzekeraar helpt u uw schade te verhalen op de tegenpartij. Heeft u schade opgelopen en/of veroorzaakt en heeft u daar vragen over? U kunt uw vragen te allen tijde per mail stellen via schade@dekilometerverzekering.nl. Telefonisch zijn wij 6 dagen per week bereikbaar. Van maandag t/m zaterdag op 0725092263.

De Kilometerverzekering | Wie weinig rijdt is minder kwijt!

De Kilometerverzekering is er voor al uw verzekeringen! Ook voor het bedrijf!
×

Wist u dat? 
De Kilometerverzekering vergelijkt alle verzekeringen en is 100% onafhankelijk.

Particuliere verzekeringen: Onderweg | Wonen | Gezin | Vrije tijd | Energie | En meer

Bedrijfsverzekeringen: Vervoer | Brand | Bezit | Aansprakelijkheid | Inkomen

Telefoonnummer 0725092263 maandag - vrijdag: 09:00 - 18:00 | zaterdag: 09:00 - 17:00


We gebruiken cookies om de inhoud te personaliseren en om ons verkeer te analyseren. Bepaal of u bereid bent cookies van onze website te accepteren. Bekijk ons cookie beleid en privacyverklaring.