Snorfietsen op de rijbaan

Snorfietsers op de rijbaan en de helmplicht

Amsterdam loopt voorop inzake de doorvoering van de wijziging in het Besluit administratieve bepalingen m.b.t. het wegverkeer ( BABW ) en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1190 ( RVV 1990 ). De wijziging in de wetgeving geeft gemeenten de mogelijkheid snorfietsers in bepaalde gevallen te verplichten, in plaats van op het fietspad, op de rijbaan te laten rijden. Ook worden de snorfietsers dan verplicht een helm te dragen. Maar waarom is deze wijziging doorgevoerd? En gaat de premie van de snorfietsverzekering omhoog? En zal heel Nederland volgen? We gaan er eens wat dieper op in voor u.

Waarom een wijziging in de regelgeving?

Minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen heeft in februari dit jaar laten weten dat de helmplicht er sowieso definitief komt. Eind vorig jaar steunde de meerderheid van de Tweede Kamer een voorstel van het CDA om de helm voor snorfietsers te verplichten. De helmplicht wordt niet per direct doorgevoerd, het wijzigen van de regelgeving kan zo’n negen tot twaalf maanden in beslag nemen. Een overgangsfase noemt men dat. In december vorig jaar pleitten 130 artsen voor de helmplicht voor snorfietsers om zo jaarlijks tientallen doden en veel ( hersen- )letsel te voorkomen. Er moet uiteraard wel een goedgekeurde helm worden gedragen. Een goedgekeurde helm heeft een ECE-keurmerk.

Ook het Ministerie is van mening dat fietspaden steeds drukker worden. Met de nieuwe regel wil zij de verkeersveiligheid vergroten en de drukte op de fietspaden terugdringen. Het aantal fietspadgebruikers blijft maar stijgen. Dit, i.c.m. de 750.000 snorfietsers welke Nederland telt, kan gevaarlijke situaties opleveren uiteraard. De gemeente Amsterdam wil er door de invoering van de nieuwe regelgeving voor zorgen dat de doorstroming op de fietspaden beter wordt en de verkeersveiligheid toeneemt. De maximaal toegestane snelheid van 25 kilometer per uur blijft ongewijzigd. U kunt zich voorstellen dat dat wellicht best gevaarlijk kan zijn! Een auto rijdt uiteraard harder dan de maximaal toegestane snelheid van een snorfiets. Daarom heeft de gemeente Amsterdam flink geïnvesteerd in nieuwe verkeersborden en wegmarkering waarmee duidelijk wordt aangegeven waar op de weg de snorfietsers moeten rijden en op welke plekken het overige verkeer rekening moet houden met de ‘nieuwe’ weggebruikers aldaar.

De mogelijke gevolgen en aansprakelijkheid

Wij kunnen ons terdege voorstellen dat de wijzigingen in de regelgeving op den duur succesvol zullen zijn en dan met name de invoering van de helmplicht. De tijd zal leren of de invoering van de regel m.b.t. de plaats op de weg van de snorfietsers succesvol zal zijn. Gaat de schadelast en daarmee de premie voor de snorfietsenverzekering hiermee omhoog? De verwachting is wel dat dat gaat gebeuren. Het grootste bezwaar van mensen vindt zijn oorsprong in het snelheidsverschil tussen auto’s en snorfietsen. De kans op meer letsel bij een ongeval lijkt dan ook groter door deze maatregel. Het is dan ook zeer belangrijk dat de gemeenten, welke zullen anticiperen op de doorvoering, zeer duidelijk aangeven hoe de toch wel verschillende verkeersdeelnemers zich dienen te gedragen ten opzichte van elkaar. Te verwachten is dat Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Leiden en Groningen snel zullen volgen.

M.b.t. ongevallen tussen fietsers en gemotoriseerde voertuigen is er een speciale wet van kracht, namelijk Artikel 185 WvW. Deze wet is er om de ‘zwakkere’ deelnemer is het verkeer, namelijk fietsers en voetgangers, te beschermen. Maar hoe zit dit dan met de nieuwe regels omtrent snorfietsers op de weg? Die rijden toch, zoals reeds vermeld, veel zachter dan het overige verkeer aldaar? Zijn zij niet automatisch ook een ‘zwakkere’ deelnemer ten opzichte van de auto? Tja, daar is wat voor te zeggen ja. De vraag is dan ook hoe zich dit in de toekomst gaat ontwikkelen. Vooralsnog blijven snorfietsers en ander gemotoriseerd verkeer gelijk aan elkaar en is er nog geen sprake van een nieuw wetsvoorstel of een wijziging van de bestaande wetgeving hieromtrent.

Een goede snorfietsverzekering is zó belangrijk

Ook voor het verzekeren van uw snorfiets en de ó zo belangrijke rechtsbijstandverzekering en schadeverzekering bent u bij ons aan het juiste adres. Wij bieden complete snorfietsverzekeringen in ons VoordeelPakket aan waarmee u zowel nóg betere en snellere service als voordeel geniet. In een voorstel kunnen wij voor u een selectie maken van de beste verzekeraars, tegen de meest uitgebreide voorwaarden en deze samengevoegd in dit VoordeelPakket. Ook kunt u in het Voordeelpakket direct en gratis overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij of dagelijks dekkingen aan- of uitzetten. Daarmee bieden wij u 100% flexibiliteit aan en één aanspreekpunt voor al uw vragen, ook bij schademeldingen. Wij helpen u ook graag bij het opzeggen van lopende verzekeringen. Wij zijn zes dagen per week telefonisch bereikbaar van maandag t/m zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur. Tel. 0725092263.

De Kilometerverzekering | Wie weinig rijdt is minder kwijt!

€ 50,- Cashback actie bij meerdere verzekeringen in ons VoordeelPakket!
×

VoordeelPakket € 50,- Cashback actie 
Wanneer u bij ons 3 nieuwe schadeverzekeringen -bijvoorbeeld uw auto-, inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren- afsluit ontvangt u van ons éénmalig € 30,- CASHBACK! Sluit u 5 nieuwe verzekeringen bij ons af dan ontvangt u van ons éénmalig € 50,- CASHBACK! Verzekeringen die in het VoordeelPakket kunnen worden afgesloten zijn: een inboedel-, woonhuis-, reis-, aansprakelijkheid-, bromfiets-, brommobiel-, caravan,- motor-, camper-, rechtsbijstand-, gezinsongevallen- en autoverzekering.
Wilt u het VoordeelPakket meteen afsluiten dan kunt u ons ook bellen op telefoonnummer 0725092263 ma. | zat. 09:00 / 17:00.