De toekomst en de techniek
Alles moet tegenwoordig sneller, mooier, inventiever en uiteraard veiliger. Auto’s worden voorzien van sensoren, materialen worden lichter en Mercedes-Benz bijvoorbeeld heeft onlangs een koplamp gepresenteerd dat rij-instructies op de weg kan projecteren zoals een zebrabad. Pardon? Ja, dat kan tegenwoordig. Er komt wel een flink kostenplaatje aan te hangen. Zo’n koplamp gaat gemiddeld € 8000,- kosten. Bizar. Kunt u zich voorstellen wat er gebeurt als een auto voorzien van dergelijke koplampen schade rijdt? Hoe gaat het herstel dan in zijn werk en weet de hersteller wel wat te doen? En niet te vergeten… wie gaat dat uiteindelijk betalen dan?
Thatcham Research Centre
Verzekeraars in het Verenigd Koninkrijk doen in het Thatcham Research Centre al 50 jaar onderzoek naar veilig en goed schadeherstel. Het idee erachter is om het schadeherstel goedkoper te maken, met als primair aspect veiligheid garanderen. Er worden botsproeven gedaan, automatische noodremsystemen worden getest op functionaliteit en er is een opleidingscentrum voor schadeherstel. De nieuwste ontwikkelingen worden getest en er wordt gekeken hoe het herstel gedaan dient te worden.
Via ICT-bedrijf Solera kopen zo’n 300 tot 400 Nederlandse schadeherstellers reparatievoorschriften van Thatcham. Dit, omdat dit ongeveer een vijfde kost van de merkgebonden reparatiegidsen van de autofabricanten zelf. En dan nog zijn we er niet. Als het wiel steeds opnieuw uitgevonden moet worden en als veel dingen continue aan verandering onderhevig zijn.. kunt u zich dan voorstellen wat het opleiden c.q. bijscholen van gedegen schadeherstellers kost?
Verder kijken
Als reparateurs in Nederland steeds meer moeten doen om alle ontwikkelingen op de voet te volgen, niet alleen op het gebied van kennis, maar ook qua aanschaf van duurdere materialen waarmee auto’s gerepareerd moeten worden. Dan kost het schadeherstel toch veel meer geld? Dan wordt álles toch duurder? Klopt! Dus ook de premie van een goede autoverzekering.
De schadeherstelkosten lopen met een gemiddelde van 10% per jaar op. Hogere schadelast… hogere premies. Onvermijdelijk. Het is niet de toekomst, het speelt nu. Het is zaak dat verzekeraars nú verder gaan kijken dan naar enkel historische schadecijfers en bekende cataloguswaarden. Niet alleen grotere auto’s worden voorzien van de nieuwste technieken, ook de wat meer hedendaagse voertuigen zijn tegenwoordig helemaal up to date.
Wij zouden het eigenlijk logisch vinden als autoverzekeraars vanaf nu kritisch gaan kijken naar de huidige data. Voor het bepalen van de premie wordt nu o.a. gekeken naar de cataloguswaarde. Maar is dit verstandig? Is het niet verstandiger te kijken naar het totale plaatje? Is het niet verstandiger een nieuw schademodel te ontwikkelen waarin prijsstijgingen en ontwikkeling van schadeherstellers zijn opgenomen? Reparaties worden complexer en onderdelen steeds duurder. Wij zijn erg benieuwd wat dit gaat doen met de premie van de autoverzekering. De techniek staat tenslotte niet stil… en u in uw auto ook niet.. Laten we dit eens in de gaten houden! Erg interessant allemaal.
Telefoonnummer: 072-5092263
De Kilometerverzekering | Wie weinig rijdt is minder kwijt!