Woonwijken onveilig door koeriersdiensten en bezorgscooters

Woonwijken onveilig door koeriersdiensten en bezorgscooters?

Online shoppen/consumeren, we doen het vrijwel allemaal. Druk op het werk, druk met de kinderen. Hoe fijn is het dan dat u niet helemaal naar de winkel hoeft? Of het nou gaat om kleding, schoenen, boodschappen, avondeten.. het kan tegenwoordig allemaal. In de weken voorafgaand aan de feestdagen wordt gigantisch veel online bestelt. In 2013 ging er in Nederland ruim 10 miljard om in de online business, dit is de laatste jaren sterk toegenomen. Het gaat jaarlijks om ruim 400 miljoen pakketjes die moeten worden afgeleverd. 400 miljoen… dat is echt veel.

U kunt zich wellicht voorstellen dat er voor het bezorgen van 400 miljoen pakketjes ook veel bezorgers in de rondte rijden. Dit genereert meer verkeer. Tel daar het aantal mensen bij op die op bezorgmomenten niet thuis zijn en bingo! Miljoenen verkeersbewegingen van bestelauto’s of kleine vrachtauto’s in met name woonwijken. In drukke straten komen dagelijks wel 40 tot 50 bestelbusjes per dag. Als het online consumeren nóg meer toeneemt is dat volgend jaar misschien zelfs 70 tot 80 busjes per dag. Er zijn zelfs al bedrijven die op zondag bezorgen. Maar zorgt dit dan automatisch voor onveilige situaties?

Veilig Verkeer Nederland

Vorig jaar waren er 69 dodelijke ongevallen met bestelbusjes te betreuren en het is niet bekend hoe vaak een koerier hierbij betrokken is geweest. Veilig Verkeer Nederland ziet graag een betere registratie van ongevallen. Bij Veilig Verkeer Nederland zijn ze van mening dat de consument zelf ook iets aan de toename van bovenstaande verkeersbewegingen en het mogelijke risico kan doen. Indien iemand meerdere bestellingen per week doet kan diegene erover nadenken alles in één keer op te halen op een afhaalpunt. Daarmee wordt de verkeersdruk op de eigen woonwijk beperkt. In 2009 waren er nog maar 900 van die servicepunten, nu zijn dat er al 5000. Grote logistieke bedrijven kunnen hun zendingen beter bundelen en de logistiek efficiënter organiseren, om daarmee te voorkomen dat er onnodige kilometers gemaakt worden. Het is dus niet te zeggen dat pakketbezorgers automatisch voor onveiligheid zorgen, echter is het aan de andere kant wel zo dat er simpelweg meer verkeer is. En meer verkeer zorgt indirect voor meer ongevallen.

Bezorgscooters

Onlangs kwam verzekeringsmaatschappij de Vereende met schrikbarende cijfers over bezorgscooters naar buiten. Bezorgscooters zouden zes keer vaker schade veroorzaken dan privébrommers. Ook ligt het gemiddelde schadebedrag zo’n 75% hoger dan bij privégebruik van brommers en scooters. In 2017 kwamen 46 brom- en snorfietsers ( inclusief brommobielen ) om het leven, zeven procent van het totale aantal verkeersdoden dat jaar. Oorzaken hiervan zijn vaak een te hoge snelheid, het niet verlenen van voorrang en de kwetsbaarheid die het besturen van dit soort voertuigen met zich meebrengt. Er is een campagne bedacht met daarin ‘gouden gedragsregels’. Rustig rijden, het naleven van de verkeersregels, het inzetten van bezorgfietsen.. allemaal voorbeelden van hoe het aantal ongevallen hopelijk beperkt kan worden. Ook is wellicht een idee bezorgers per uur te betalen i.p.v. per bestelling.

Hoge premie?

Door bovenstaande oorzaken zien verzekeringsmaatschappijen koeriersvoertuigen als ( groter ) risico. Niet door enkel de maatschappelijke opvattingen, maar ook door de schadecijfers. De premies liggen beduidend hoger. Dit is helaas niet anders en zonder nieuwe onderzoeksresultaten waarin het tegendeel bewezen wordt nog steeds van kracht. Wenst u van ons meer informatie of een passende offerte te ontvangen voor uw koeriersdienst? Wij helpen u graag. U kunt ons zes dagen per week telefonisch bereiken van maandag t/m zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur. Mailen kan uiteraard ook naar info@dekilometerverzekering.nl. Kunnen we onbezorgd samen kijken naar de voordeligte premie voor u.

De Kilometerverzekering | Wie weinig rijdt is minder kwijt!