Rood, oranje en groen!
Zoveel verkeerslichten, op vrijwel ieder kruispunt sowieso te vinden. Maar hoe werken deze lichten eigenlijk? Werken deze automatisch? En wat te doen als er toch onverhoopt een ongeval bestaat? Laten we daar eens wat uitgebreider op in gaan.
Verschillende soorten verkeerslichten
Gemotoriseerde weggebruikers hebben te maken met twee soorten figuren in het verkeerslicht. Deze figuren staan voor eventueel ander verkeer dat men mag of kan verwachten dat tegelijkertijd groen heeft. Ziet men een groene ‘bol’? Dan is er sprake van meerdere rijbanen die ook groen licht kunnen hebben. Vaak in tegenovergestelde richting. Onthoud goed: recht doorgaand verkeer heeft voorrang en weggebruikers met een korte bocht hebben voorrang op weggebruikers met een lange bocht. Bij een groene pijl mag men ervan uitgaan dat men de enige op een kruising is die op dat moment groen licht heeft.
Hoe werken verkeerslichten?
Er bestaan vier installaties om het verkeer te regelen. De bekendste is de type 1 installatie. Bij deze installatie staat het stoplicht een vaste tijd op rood, oranje en groen. Dit wordt ook wel een starre verkeersregelinstallatie genoemd. Ook is er een verkeersafhankelijke verkeersinstallatie. Daarbij wordt er gekeken naar het totale verkeersaanbod. Ook is er een installatie die enkel rekening houdt met de voertuigen die voorbij komen. Dit worden voertuigafhankelijke installaties genoemd. Als laatste benoemen we de installatie die een combinatie van 2 installaties behelst: wanneer een voertuig aan komt rijden springt het verkeerslicht een vast aantal seconden op groen, oranje en rood, maar dit verkeerlicht houdt ook rekening met de voertuigen die voorbij komen ( voertuigafhankelijk dus ).
Verkeersboetes
Het oranje licht, we kunnen nog snel doorrijden toch? Doe het aub niet, indien het veilig is om nog te stoppen. De verkeersboete voor rijden door rood licht bedraagt maar liefst € 250,- + € 9,- administratiekosten in 2021. Bovendien zijn de straffen op zogeheten ‘roekeloos rijgedrag’ sinds 01 januari 2020 verhoogd. In een nieuwe wet zijn 12 verkeersgedragingen als roekeloos bestempeld. Hier valt ook rijden door rood licht onder.
Een aanrijding, wat nu?
Het gebeurt regelmatig: een discussie omtrent de aansprakelijkheid na een aanrijding. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor aanrijdingen op kruispunten waarbij de verkeerslichten in werking waren. Wij adviseren eigenlijk te allen tijde primair de situatie goed vast te leggen. Maak foto’s van de plek van de voertuigen, spreek getuigen aan en vraag om diens contactgegevens. Vul vervolgens, indien mogelijk, gezamenlijk een schadeformulier in. Let goed op! Onderaan het formulier kunt u bij ‘opmerkingen’ bij punt 14 een voorbehoud maken. Met andere woorden: als u het niet eens bent met de situatie die de wederpartij schetst kunt u dit daar aangeven. Na het zetten van de handtekeningen is het niet toegestaan aanpassingen te maken op het formulier.
Om discussie te voorkomen en u juridisch goed bij te laten staan is het verstandig een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Ook in dit soort situaties kan dit van groot belang zijn. Zij kunnen bijvoorbeeld een fasediagram voor u opvragen bij de gemeente. In dit diagram staat beschreven welk verkeerslicht ten tijde van het ongeval groen, oranje of rood kleurde. Wenst u eens wat meer informatie te ontvangen omtrent rechtsbijstandverzekeringen? Of heeft u een vraag nav een schade? Schroom niet om contact met ons op te nemen. Dit kan zes dagen per week van 09:00 tot 17:00 uur op 0725092263 of per mail op info@dekilometerverzekering.nl
Telefoonnummer 0725092263 ma. - zat. | 09:00 - 17:00
De Kilometerverzekering | Verzekeringen | Particulier & Bedrijf