Parkeerschade

Schade op een parkeerterrein

Stel: U rijdt met uw auto een parkeervak uit en op dat moment rijdt een andere auto ( ook ) achteruit. U botst tegen elkaar aan. Wie is er dan schuldig?

Om autoschades effectief en efficiënt af te kunnen handelen, heeft het Verbond van Verzekeraars een Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling ( OVS ) opgesteld, waar bijna alle verzekeraars bij aangesloten zijn. In de OVS staan 5 scenario’s beschreven met daarbij vermeld welke verzekeraar de aansprakelijkheid op zich neemt. Denkt u bijvoorbeeld aan 1: een botsing tijdens een bijzondere verrichting ( bijv. inhalen, parkeren, achteruit rijden enz. ), 2: een botsing op een kruispunt ( de voorrangsregels ), 3: een kop-staart of kettingbotsing, 4: een botsing tussen elkaar tegemoet komende motorrijtuigen en 5: een botsing tussen een rijdend en een geparkeerd motorrijtuig.

Valt een schade niet onder één van 5 bovenstaande situaties, dan wordt een schade vaak ‘geregeld’ op basis van OVS 6, oftewel gedeelde schuld. Bij een botsing tussen twee motorrijtuigen in een situatie die niet onder één van bovenstaande situaties valt , betaalt de verzekeraar van het ene motorrijtuig 50% van de schade van het andere motorrijtuig.

In de praktijk

Oke, nu we uitgelegd hebben hoe schades door maatschappijen worden afgehandeld gaan we terug naar de situatie. U rijdt een parkeervak uit en op dat moment rijdt iemand anders achteruit, tegen uw auto aan. Wiens schuld is dit dan? In deze situatie heeft u echt beide schuld. U bent beide bezig met een bijzondere manoeuvre. De maatschappij zal deze schade afwikkelen op basis van OVS 6, gedeelde schuld. De tegenpartij krijgt 50% van zijn/haar schade vergoed en u heeft de mogelijkheid om 50% van uw schade op de tegenpartij te verhalen.

We horen vaak van klanten dat zij bijvoorbeeld al uít het parkeervak waren en dat zij voornemens waren gewoon weg te rijden. Ze waren niet meer met in- of uitparkeren bezig. Een bijzondere manoeuvre is pas afgerond op het moment dat de weg weer is vervolgd en er een bepaalde afstand is afgelegd óf als er een disculperende stilstand kan worden aangetoond. Disculperen betekent ‘vrijwaren’. Met andere woorden: als u aan kunt tonen dat u 15 seconden stilstond, in dit geval na het verrichten van een bijzondere manoeuvre, is er een disculperende stilstand aangetoond. Een stilstaande auto is namelijk niet schuldig!

Niet alleen met parkeren en achteruit rijden

Gedeelde schuld, of zoals wij dat noemen: 50/50 schade, ontstaat uiteraard niet alleen bij parkeren en achteruit rijden. Ook van rijstrook wisselen door beide partijen en keren en achteruit rijden zijn voorbeelden van gedeelde schuld. Het is belangrijk bij het invullen van een schadeformulier goed aan te vinken wat u deed en goed te checken of de tegenpartij dit ook doet. Geef in geen enkel geval toe dat u fout zat, de verzekeraar bepaalt de ( mate van ) aansprakelijkheid.

Wie gaat de 50% van úw schade dan verhalen op de tegenpartij?

Als u WA + Casco of All-risk verzekerd bent en schade heeft, zal er doorgaans eerst een vergoeding op de eigen polis geschieden. Als de schade ( gedeeltelijk ) veroorzaakt is door iemand anders zal de maatschappij, na de uitkering op de eigen polis, proberen de schade ( gedeeltelijk )te verhalen op de tegenpartij. Aangezien de maatschappij in dit geval vaak maar de helft van haar geld terug krijgt van de tegenpartij is de schade vaak van invloed op uw eigen polis. U valt dus terug in schadevrije jaren, 5 jaar per schade. Bent u enkel WA of WA + Beperkt casco verzekerd? De maatschappij zal úw schade, in geval van gedeelde schuld 50% daarvan, niet gaan verhalen op de tegenpartij. Simpelweg, omdat het verhalen van uw schade niet onder een WA of WA + Beperkt Casco verzekering valt. Ze zullen alleen de helft van de schade van de tegenpartij vergoeden. Voor een paar euro per maand sluit u een motorrijtuigen rechtsbijstandverzekering af. Een rechtsbijstandverzekeraar zal u helpen úw schade te verhalen, ook wanneer dit slechts 50% is. Handig, zonder veel gedoe.

Hulp nodig?

Sommige situaties kunnen best lastig zijn. Vaak weet onze schadeafdeling in grote lijnen wel hoe een schade afgehandeld zal worden, echter ligt de beslissing altijd bij de maatschappij zelf. Wij kunnen, zonder wettelijk aantoonbaar bewijs van u, weinig tot geen invloed op de maatschappij uitoefenen. Het is bij iedere schade belangrijk zoveel mogelijk relevante informatie te verzamelen. Foto’s, gegevens van getuigen, situatieschetsen en uiteraard het schadeformulier zelf.

Bij vragen kunt u ons altijd even bellen. Wij, als tussenpersoon, kunnen per telefoon nooit zeggen of iets vergoed wordt. Hoe duidelijk een situatie ook is. Dit mogen wij simpelweg niet doen, aangezien de beoordeling van een dossier altijd aan de maatschappij is. Wij kunnen nooit zeggen of u geld krijgt en wanneer. In geen enkel geval, tenzij de maatschappij dat aan ons kenbaar heeft gemaakt. Bent u ook op zoek naar een goede autoverzekering? Bezoek dan onze site. Wij zijn zes dagen per week telefonisch bereikbaar, van maandag t/m zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur. Telefoonnummer 072-5092263

De Kilometerverzekering | Wie weinig rijdt is minder kwijt!