Maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur

Maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur

Wat houdt de verlaging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer concreet in?

Stikstof. Het woord stikstof is ondertussen een begrip geworden, hoewel het voor veel mensen juist tot onbegrip leidt. Dinsdag 12-11-2019 werd bekend gemaakt dat het kabinet heeft besloten de maximumsnelheid te verlagen. Wat levert die verlaging op en waarom wordt de maximumsnelheid verlaagd?

Waarom wordt de maximumsnelheid aangepast?

Laten we bij het begin beginnen. Er lagen drie scenario’s op tafel, waarvan de huidige variant de voorkeur heeft genoten. Het kabinet heeft besloten de maximumsnelheid te verlagen naar 100 kilometer per uur i.p.v. 130 kilometer per uur. Dit, tussen 06:00 uur ’s ochtends en 19:00 uur ’s avonds. Tussen 19:00 uur ’s avonds en 06:00 uur ’s ochtends blijft de snelheid van 130 kilometer per uur wel van kracht op wegen waar dat nu de norm is.

Maar waarom? Waarom wordt de maximumsnelheid aangepast? Dit heeft alles te maken met de huidige stikstofcrisis en woningbouw. Woningbouw? We horen u denken. Wat heeft een maximumsnelheid met de stikstofcrisis en woningbouw te maken? In onze vorige blog schreven wij al dat het aantal bouwvergunningen afneemt of zelfs helemaal niet wordt afgegeven. Niet alleen de machines die bij de bouw gebruikt worden zorgen voor stikstofuitstoot, ook moeten huizen allemaal duurzaam gebouwd worden. Gevolg: concrete projecten worden afgeblazen, de woningbouw staat stil en dat terwijl er al een woningentekort heerst. Dat moet rechtgetrokken worden. Het kabinet is van mening dat met een aanpassing van de maximumsnelheid te kunnen realiseren.

Wat levert de aanpassing van de maximumsnelheid op?

Volgens geleerden levert de aanpassing van de maximumsnelheid ongeveer 0,3 procent verlaging van de totale Nederlandse stikstofuitstoot op. Qua besparing dus een heel klein effect, maar volgens het kabinet toereikend genoeg om compensatie voor de bouw te realiseren. De bouw moet weer op gang komen. Er moeten nieuwe woningen gerealiseerd worden. De maatregel levert stikstofruimte op. Van die ontstane ruimte zal naar verwachting 30 procent naar de natuur gaan en 70 procent naar de woningbouw. De vraag is echter of grotere bouwprojecten ook geholpen zijn met deze geringe besparing. Zeker in de randstad, waar de stikstofuitstoot per definitie al hoger ligt en waar de drempel veel eerder bereikt is.

Per wanneer gaat de maatregel in?

Het kabinet gaat de nieuwe maatregel z.s.m. hanteren, de wens is begin 2020. In mei volgend jaar komt de speciale stikstofcommissie onder leiding van Johan Remkes met een rapport voor de aanpak van het probleem voor de lange termijn. Voor ons als weggebruikers is het afwachten wat de verlaging van de maximumsnelheid met zich mee zal brengen. Wellicht een verlaging van het aantal ongelukken door de kortere remweg? Wellicht een verhoging van het aantal verkeersboetes, omdat er op gezette tijden gelet moet worden? Wellicht langere files? De tijd zal het leren. De tijd tussen 06:00 uur ’s ochtends en 19:00 uur ’s avonds. Wordt vervolgd….

De Kilometerverzekering.nl vergelijkt alle particuliere verzekeringen en bedrijfsmatige verzekeringen en zijn volledig vrij om een ongebonden advies te geven. Wij zijn telefonisch bereikbaar voor advies en service van 09:00 tot 17:00 van maandag tot en met zaterdag: Tel. 072-5092263

De Kilometerverzekering | Wie weinig rijdt is minder kwijt!

De Kilometerverzekering is er voor al uw verzekeringen! Ook voor het bedrijf!
×

Wat kunnen wij voor u betekenen? 
De Kilometerverzekering is een allround verzekeringsbedrijf voor:

Particuliere verzekeringen: Onderweg | Wonen | Gezin | Vrije tijd | En meer

Bedrijfsverzekeringen: Vervoer | Brand | Bezit | Aansprakelijkheid | Inkomen

Telefoonnummer 0725092263 maandag - vrijdag: 09:00 - 17:00 | zaterdag: 09:00 - 15:00


We gebruiken cookies om de inhoud te personaliseren en om ons verkeer te analyseren. Bepaal of u bereid bent cookies van onze website te accepteren. Bekijk ons cookie beleid en privacyverklaring.