Fraude en verzekeringen
Fraude wordt op alle soorten verzekeringen gepleegd. Reisverzekeringen, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, aansprakelijkheidsverzekeringen, autoverzekeringen enz. Maar hoe definiëren we fraude eigenlijk? En hoe wordt fraude vastgesteld? Wordt er –n.a.v. de coronacrisis- een toename in het aantal fraudegevallen gevreesd? Laten we hier eens uitgebreid op in gaan.
Fraude en de coronacrisis
De laatste financiële crisis waar Nederland in verkeerde toonde naar verloop van tijd een significante stijging in het aantal bewezen en vastgestelde fraudegevallen. Door de waardedaling kwamen huizen kwamen onder water te staan met als gevolg dat er vaker dan gemiddeld ‘brandschades’ werden gemeld. Ook de ziekteverzuimverzekeringen waren destijds aan de beurt. Het risico op fraude ligt in dit geval bij de afsluiting van het product. Er werden en worden regelmatig valse identiteitsgegevens opgegeven. Vanzelfsprekend wordt er continu onderzoek gedaan naar fraudebestrijding en is er in de loop van de jaren flink wat aangepast en aangescherpt. Buiten dat, hebben ook de opsporingsmethoden een upgrade gekregen. Het is een feit dat het aantal fraudegevallen als gevolg van een financiële crisis stijgt. Ook wij worden op regelmatige basis geconfronteerd met fraude maar hebben nu nog geen indicatie dat het aantal fraudegevallen aan het toenemen is. Als de nood aan de man is door bijvoorbeeld baanverlies zijn mensen tot vreemde dingen in staat. Voor nu is het natuurlijk afwachten wat de coronacrisis ons allemaal gaat brengen. De verwachting is dan ook dat het aantal fraudegevallen door deze crisis zeker gaat stijgen.
Wat is fraude?
Het niet eerlijk opgeven van informatie aan de verzekeraar, het veranderen van bedragen op aankoopnota’s, een verzekering afsluiten terwijl er al schade is ontstaan en deze later claimen, een schade twee keer melden… allemaal voorbeelden van pogingen tot fraude. Door geautomatiseerde systemen welke speciaal gericht zijn op het detecteren van fraude wordt getracht fraude op te sporen. Zo wordt de ingangsdatum gecontroleerd en wordt er gecontroleerd of de betreffende schade al eerder is geclaimd. Uiteraard wordt er ook naar het claimgedrag van een klant gekeken. Iedere schade wordt namelijk te allen tijde geadministreerd in de database van Stichting CIS. Ook zijn er fraude indicatoren op basis waarvan er naar een schade gekeken wordt. Is er een vermoeden van fraude? Dan wordt een schade doorgestuurd naar ‘speciale zaken’ en wordt er in de meeste gevallen een expert ingeschakeld welke de toedracht en de melding zal onderzoeken.
Gevolgen voor een frauderende klant
Wordt een fraudegeval bewezen? Dan worden de kosten voor het onderzoek aan de klant door belast. Ook wordt de polis door de verzekeraar opgezegd en wordt er een registratie in de database van Stichting CIS geadministreerd. Het is ook mogelijk dat alle lopende verzekeringen bij de betreffende verzekeraar worden opgezegd. Afhankelijk van de omvang van de schade kan een verzekeraar zelfs besluiten aangifte te doen. Met een dergelijke registratie kan men zich niet meer regulier verzekeren. U kunt zich vaak nog wel verzekeren, maar dit wordt een kostbare aangelegenheid aangezien reguliere maatschappijen u niet meer accepteren. Er gelden dus andere voorwaarden en hogere premies en de gevolgen kunnen onevenredig groot zijn. Is het u overkomen? Bent u afgewezen door de verzekeringsmaatschappij? In dat geval kunnen wij u een speciale verzekering aanbieden van de verzekeraar de Vereende. U kunt ons zes dagen per week bellen. Wij zijn telefonisch bereikbaar van van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 en op zaterdag van 09:00 tot 15:00 op telefoonnummer 085-2100 104. U kunt ook een kijkje op de speciale website ( www.probleemverzekering.nl ) nemen.
De Kilometerverzekering | Verzekeringen | Particulier & Bedrijf