Een claim indienen op de reisverzekering

Een claim indienen op de reisverzekering

De vakantieperiode is aangebroken. Niet alleen hoogseizoen voor de horeca, maar ook voor diefstalclaims op reisverzekeringen. Maar hoe worden de claims op reisverzekeringen eigenlijk behandeld? Hoe gaan verzekeraars om met claims en hoe gaat de beoordeling van een dergelijke claim in zijn werk? We gaan er eens uitgebreid op in voor u.

‘Normale voorzichtigheid’

‘Normale voorzichtigheid’, aan de hand van dat begrip worden de meeste claims op de reisverzekering afgewikkeld. Hierbij gaat het grotendeels om de diefstalmeldingen. Stel: u zit heerlijk op een terrasje en uw lunch komt eraan. U zet uw tas even onder uw terrastafel, omdat u dan meer ruimte heeft voor uw bord. Wanneer u uitgegeten bent wilt u uw tas weer pakken, maar deze blijkt weg te zijn… gestolen. Onlangs vernamen wij dat een dergelijke schade niet werd uitgekeerd door een verzekeraar. En waarom? De verzekeraar was van mening dat de vakantieganger onvoldoende voorzorgsmaatregelen hadden getroffen om de diefstal te voorkomen. Maar wanneer is een verzekerd persoon niet meer voorzichtig genoeg? Is dit een grijs gebied?

Voorbeelden

U zet uw dure designertas op uw ligbed bij het zwembad en u loopt even naar de WC. Bij terugkomst is uw tas weg. U loopt een paar meter weg van uw terrastafeltje om een foto te maken van uw kind(-eren). Bij terugkomst aan het tafeltje is uw tas weg. U zet uw geopende tas met daarin een laptop op de stoel naast u aan de gangpadzijde in de bus en u zit zelf uit het raam te staren. Wanneer u de bus uit wilt stappen komt u erachter dat de laptop weg is. U plaatst uw cameratas met inhoud op het bagagerek boven u. Wanneer u uit wilt stappen is de cameratas plus inhoud foetsie… U komt midden in de nacht aan op uw camping en besluit uw spullen de volgende ochtend uit uw auto te laden. De volgende ochtend is er ingebroken in uw auto…

Bovenstaande situaties zijn eigenlijk allemaal voorbeelden van mogelijke schadeclaims die naar alle waarschijnlijkheid afgewezen zullen worden door de verzekeraar. In alle gevallen zijn zij van mening dat de verzekerde persoon beter had kunnen handelen om problemen te voorkomen. Er had meer voorzichtigheid geboden moeten worden.

Een grijs gebied?

Waar staat precies beschreven wat ‘normale voorzichtigheid’ precies inhoudt? Een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars geeft aan dat het begrip moeilijk vast te leggen is in standaardcriteria. Een uitleg over normale voorzichtigheid begint bij wetsartikel 952 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. In dat artikel staat beschreven dat een verzekeraar geen schade vergoedt die door opzet of roekeloosheid is veroorzaakt. Maarrrrr, een verzekeraar mag daarvan afwijken. Een verzekeraar mag ruimer of minder ruim denken. Dit moet dan wel in een clausule van de polisvoorwaarden zijn opgenomen.

Kortom: iedere schadeclaim wordt apart getoetst. Er wordt gekeken of een verzekerde in diens verkerende omstandigheden zijn/haar best heeft gedaan om de schade te voorkomen, dan wel te beperken. Met andere woorden: het is per verzekeraar verschillend hoe er met een claim wordt omgegaan. Polisvoorwaarden kunnen verschillen. Reaal geeft bijvoorbeeld aan dat het logisch is dat een verzekerde zijn/haar handdoek, boek en zonnebrandcrème zonder toezicht laat liggen als men gaat zwemmen. Echter geven zij wel aan dat het daarentegen niet logisch is dat men een portemonnee of telefoon laat liggen.

In de basis wordt er gekeken of er sprake is van een onzeker voorval. Er wordt getoetst of de verzekerde betere ( redelijke ) maatregelen had kunnen treffen om de diefstal te voorkomen. Of er sprake is van verwijtbaar handelen of nalaten te handelen hangt af van de concrete omstandigheden van de gebeurtenis. Toch blijven twijfelgevallen altijd bestaan. Verzekeraars trainen hun personeel continue, om er zo voor te zorgen dat er adequate beslissingen worden genomen. Buiten dat, bij een afwijzing werken veel verzekeraars volgens het vierogenprincipe. Bij een afwijzing kijken er dus altijd twee schadebehandelaars of de claim terecht wordt afgewezen. Overigens wordt het overgrote deel van alle schadeclaims direct uitgekeerd, mits er geen bijzonderheden zijn uiteraard.

Een reisverzekering wel nuttig? Heeft u advies nodig?

We horen u denken… waarom zou ik een reisverzekering afsluiten? Hier kunnen we kort en bondig op antwoorden. U sluit een reisverzekering af voor uw bagage, voor ongevallen, geneeskundige kosten, buitengewone kosten, diefstal en kosten van hulpverlening. Erg belangrijk dus. Een reisverzekering bestaat uit verschillende rubrieken en eventuele aanvullende dekkingen, zoals bijvoorbeeld een annuleringsverzekering en/of wintersportdekking. Super belangrijk dus.

Op onze website kunt u heel eenvoudig een vergelijking maken en zo bij een reispolis met de voor u meest gunstige voorwaarden en premie uitkomen. Overigens kunt u al uw verzekeringen gemakkelijk onderbrengen in één Voordeelpakket, dat is wel zo overzichtelijk èn kostenbesparend uiteraard. Toch liever wat persoonlijke hulp van ons? Dat kan uiteraard. U kunt ons zes dagen per week telefonisch bereiken van ma t/m zaterdag op 0725092263.

De Kilometerverzekering | Wie weinig rijdt is minder kwijt!

De Kilometerverzekering is er voor al uw verzekeringen! Ook voor het bedrijf!
×

Wat is De Kilometerverzekering? 
De Kilometerverzekering is geen internetverzekeraar. Dat betekent dat u ons te allen tijde kunt bellen voor vragen, schade of ondersteuning voor alle particuliere en zakelijke verzekeringen. Indien u 5 nieuwe verzekeringen in het VoordeelPakket afsluit, dan ontvangt u éénmalig € 50,- CASHBACK! Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 0725092263 ma. | zat. 09:00 / 17:00.

We gebruiken cookies om de inhoud te personaliseren en om ons verkeer te analyseren. Bepaal of u bereid bent cookies van onze website te accepteren. Bekijk ons cookie beleid en privacyverklaring.