Een autoverzekering is geen recht, maar een voorrecht!

Een autoverzekering is geen recht, maar een voorrecht!

pfff..een autoverzekering. Daar wordt doorgaans luchtig over gedacht. Er zijn heel veel aanbieders. Er is altijd wel iemand goedkoper, het komt altijd wel goed. Er wordt u een prachtige premie voorgeschoteld. U blij, maar de verzekeraar is degene die het laatste lacht. Dacht u dat alleen kiloknallers in de supermarkt onderdeel zijn van een prijzenoorlog? Nee, fout. Ook onder de autoverzekeringen is er een aantal prijsvechters actief. Sommige autoverzekeraars proberen u te lokken met een hele lage premie waarvan u al denkt; Dit klopt niet! Wist u ook dat het diezelfde verzekeraars zijn die vervolgens, als ze u binnen hebben gehengeld, die ogenschijnlijk lage premie met tientallen en soms wel honderden procenten verhogen zoals Promovendum laatst deed met 142% of dat een verzekeraar besluit slechte klanten een opzegbrief te sturen? Ja, dat doen ze. Dus krab even achter de oren wanneer u bij het afsluiten van een nieuwe autoverzekering het 'kiloknaller gevoel' krijgt. U bent tenslotte op zoek naar zekerheid, continuïteit en verwacht service.

‘het komt altijd wel goed’-gedachte

De aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen ( autoverzekering ) dekt voor schade aan personen een bedrag van minimaal € 6.070.000,- en voor schade aan zaken een bedrag van € 1.220.000,- per gebeurtenis. Even terug naar die ‘het komt altijd wel goed’-gedachte. Verzekeraars, en dan met name autoverzekeraars, worden steeds strenger bij het accepteren van nieuwe autoverzekeringen. Gemiddeld maken de Nederlandse schadeverzekeraars 113% verlies op de autoverzekering. Zij zullen alles inzetten om de goede klant binnen te halen en de slechte te weigeren. Verzekeraars willen ook geen wanbetaler of een appende automobilist als nieuwe klant. Wanneer een nieuwe polis wordt aangevraagd gaat er bij de maatschappij automatisch een systeem draaien dat zoekt naar eventuele registraties. Alle registraties worden geadministreerd bij Stichting CIS. En heeft u een registratie bij Stichting CIS? Dan wordt u in 99,99% van de gevallen NIET meer geaccepteerd bij een normale verzekeringsmaatschappij en kan alleen nog een oplossing worden gevonden bij de Vereende.

Wat voor soort registraties zijn dat dan?

1. Wantbetaling

O, die rekening van de auto kan wel even wachten. Die betaalt u later wel. Eerst die rekening van Zalando even betalen, die staat al langer open. Een verzekeraar moet vanuit de WFT ( Wet of het Financieel Toezicht) de klant een aantal aanmaningen sturen. Ook in de polisvoorwaarden staat geschreven wat de gevolgen zijn van het niet ( tijdig ) betalen van de premie. In eerste instantie kan uw dekking worden opgeschort. Dan is er geen dekking bij een schade. Uiteindelijk, na die paar aanmaningen, mag de maatschappij uw polis royeren wegens wanbetaling. Dit gaat heel makkelijk. Foetsie…weg is de polis en u heeft een registratie wegens wanbetaling. Buiten dat, loopt u nu het risico op een boete vanuit het RDW van € 400,- voor het niet verzekerd zijn van uw auto. Verzekeraars hebben een hekel aan wanbetaling. Wanbetalers zorgen voor een hogere schadelast. Wanneer er een verzekering van u ooit is opgezegd wegens wanbetaling, kan de verzekeraar aanvragen van nieuwe polissen weigeren. Bij het aanvragen van een nieuwe verzekering moet u opgeven of u in de laatste acht jaar door een verzekeraar bent opgezegd wegens wanbetaling. Acht jaar, dat is lang hoor.

2. Schadeverleden

Als u veel schades heeft veroorzaakt vinden maatschappijen het simpelweg een te groot risico uw voertuig te verzekeren. Iedere verzekeraar kan zien hoeveel schades u heeft gehad. Ook moet u bij het aanvragen van een nieuwe polis opgeven hoeveel schades er de afgelopen vijf jaar zijn geweest. Ongeacht of het uw schuld was of niet. Per schuldschade is er een terugval van 5 schadevrije jaren. Het kan voorkomen dat u in de min komt staan, een zogeheten malusregistratie in Roy-Data ( het systeem waarin schadevrije jaren worden vastgelegd ). Ten eerste adviseren wij u dan uw huidige verzekering niet op te zeggen, omdat het elders goedkoper lijkt te zijn. De reden hievoor is dat veel verzekeraars nieuwe klanten met een malusregistratie niet accepteren. U heeft niet zomaar een nieuwe polis elders.

3. Gelogen bij de acceptatievragen

Bij het afsluiten van een polis wordt er een aantal slotvragen met u doorgenomen. U dient deze vragen uiteraard naar waarheid te beantwoorden of in te vullen. Verzwijgt u iets, dan kan een schade die verband houdt met hetgeen is verzwegen ( er moet een causaal verband zijn ), worden afgewezen en de maatschappij kan zelfs besluiten een polis op te zeggen. Dit, omdat zij eerder niet op de hoogte waren van het exact te verzekeren risico. Ook dit kan een registratie bij Stichting CIS tot gevolg hebben.

4. Rijontzegging of strafrechtelijk verleden

Ook moraliteit speelt een rol bij de acceptatie door een verzekeraar. Vaak achten zij iemand met een strafrechtelijk verleden een te groot of hoger moreel risico. Er wordt overigens ook gevraagd naar een eventueel strafrechtelijk verleden, onstaan in de laatste acht jaar, bij het aanvragen van een polis. Ook een eerder ontvangen rijontzegging, voor bijvoorbeeld rijden onder invloed van alcohol, oneigenlijk gebruik van social media tijdens het besturen van een voertuig of drugs, vormt een te groot risico voor een verzekeraar. Dit wensen zij niet te verzekeren. Het morele risico is te groot.

5. Fraude

U weet vast wel wat dat inhoudt, het mag gewoon niet. Ook fraude leidt tot een registratie bij Stichting CIS. Zoals eerder aangegeven worden verzekeraars steeds strenger in de acceptatie. Maar stel.. u bent bekend met 1 van de 5 bovenstaande voorbeelden, wat nu? U moet uw auto toch verplicht tegen de Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) verzekeren? Klopt. En als u dat niet doet en de auto wel op uw naam staat dan kunt u een boete van het RDW krijgen van € 400,-. Er is dan nog maar 1 optie, 1 mogelijkheid om uw verzekering aan te vragen. Er is slechts 1 maatschappij waar uw auto-, inboedel-, opstal- en aansprakelijkheidsverzekering aangevraagd kan worden. Die ene maatschappij, De Vereende, verzekert ( doorgaans ) bovenstaande risico’s, maar niet voor niets. Integendeel zelfs. De premies voor bijvoorbeeld enkel een WA-verzekering voor uw auto zijn vanaf zo’n € 170,00 per maand en kunnen oplopen tot honderden euro’s per maand.

Dan maar onverzekerd rijden

Wij willen duidelijk maken dat kleine dingen verschrikkelijk grote ( financiële ) gevolgen kunnen hebben. Die ‘het komt altijd wel goed”-gedachte komt in veel van bovenstaande voorbeelden niet goed en dat ondervinden wij dagelijks aan den lijve. U kunt zich wellicht voorstellen dat een maandpremie van bijvoorbeeld € 300,- bij die ene maatschappij niet te betalen is. Wat weer resulteert in onverzekerd rondrijden ( geen dekking bij schade ), de auto op iemand anders zijn/haar naam verzekeren ( fraude en mogelijk geen dekking bij schade ). Onder andere bestaat het vermoeden dat veel taxi's onverzekerd rijden of in de hoedanigheid als 'particulier' zijn aangevraagd en niet met een taxiverzekering. Het is zo zonde allemaal en het is wellicht even belangrijk stil te staan bij het voorrecht wat een reguliere autoverzekering met zich meebrengt. Betaal op tijd, zet uw telefoon op stil in de auto, bescherm de belangen van uw autoverzekeraar, denk aan de snelheid en doe geen stomme dingen. Gaat u er a.u.b. zorgvuldig mee om of anders kan niemand meer een autoverzekering afsluiten?

De Kilometerverzekering | Wie weinig rijdt is minder kwijt!